Що таке С-70 "Охотник" і чому російські військові настільки занепокоїлись через поразку цього безпілотного літального апарату?
Російський військовий літальний апарат упав у місті Костянтинівка Донецької області 5 жовтня. Внаслідок падіння уламків за 16 км від лінії фронту сталася пожежа у приватному секторі - згорів житловий будинок, а ще кілька пошкодило вогнем.
Відеозапис інциденту практично миттєво з'явився в інтернеті. На ньому чітко видно, як один літальний апарат збиває інший у повітрі. Спочатку розглядали кілька версій: ураження російського Су-34 українським винищувачем, дружнім вогнем або ж аварію російського літака. Костянтинівська міська адміністрація навіть повідомила про знищення ворожого літака за гарячими слідами, проте згодом жодна з версій, пов'язаних із "сушкою", не отримала підтвердження.
"Якщо уважно роздивитися одне з відео, де зафіксовано ураження та падіння збитого літального апарату, то можна зробити висновок, що скоріш за все йдеться все ж таки не про літак, а про безпілотник - той самий розпіарений важкий ударний С-70 "Охотник", - написав Defense Express.
Про ураження БПлА С-70 написав також портал "Мілітарний", а також російські спеціалізовані блогери. У російських пабліках з'явилися повідомлення, що "Охотник" втратив керування і росіяни самі його збили, щоб він не потрапив до українських сил у відносно не пошкодженому стані. Тоді як на місці падіння було зафіксовано частину крила, а також шасі й багато дрібних частин.
На відео очевидців видно, що дрон був збитий ракетою "повітря-повітря", випущену російським літаком з близької відстані.
"Після того, як ракета вразила ціль, літак одразу розвернувся і полетів в сторону тимчасово окупованих територій. Все це відбувалося в небі над лінією бойового зіткнення", - пише АрміяInform.
Російський спеціалізований телеграм-канал Figterbomer оприлюднив кілька версій того, що сталось в небі над Костянтинівкою. Це, зокрема, могла бути втрата керування БПЛА, вплив РЕБ і відмова електроніки апарату.
"Окупантам довелось швидко ухвалити рішення (про збиття безпілотника - ред.). Це могло бути викликане виходом з-під управління цієї системи, що може бути пов'язане з цільовим впливом на цей безпілотний літальний апарат збоку Сил оборони України. Також могла бути позаштатна ситуація і вихід з ладу якихось систем цього прототипу важкого бомбардувальника", - аналізував причини збиття С-70 експерт Defense Express Валерій Рябих.
Після цього, ймовірно, російські сили ухвалили рішення знищити зразок свого сучасного озброєння. Це стало першою втратою такого безпілотного апарату для Росії.
С-70 "Охотник" (з російської - "мисливець") - це російський безпілотний літальний апарат технології "стелс". Його розробили компанія "Сухой" і авіабудівна компанія "МіГ". По суті йдеться про літак без пілота, щоправда без звичних крил з боків. С-70 побудували за технологією "літаюче крило". Тобто він, по суті, сам є крилом, за формою наближеним до трикутника.
У 2009 році російська сторона вперше висловила намір розробити безпілотний літальний апарат цього класу. Розробка проекту стартувала через три роки, а вже в 2019 році відбувся дебютний політ безпілотника, який здійснили в парі з винищувачем Су-57.
Для реалізації концепції "вірного відомого" необхідно забезпечити повну інтеграцію в єдину інформаційно-бойову систему, що включає винищувачі, а також активно використовувати штучний інтелект. Інакше кажучи, пілот винищувача повинен мати можливість спостерігати за ситуацією так само, як це робить дрон, і управляти його озброєнням так, як своїм власним. Всі інші функції "вірного відомого" повинні виконуватись автономно, отримуючи команди на виконання завдань, таких як "прикриття", "розвідка", "баражування" тощо, без участі людини, - зазначає Defense Express.
Судячи з доступних джерел, наразі в Росії виготовили лише чотири прототипи С-70. Використаний С-70 є четвертим дослідним прототипом, створеним для заводських тестів, що проходив випробування ще до початку російського вторгнення у 2022 році. Про це свідчить маркування на уламках.
Російська сторона неодноразово оголошувала про наміри налагодити серійне виробництво "мисливців", але терміни запуску постійно відкладались. Згідно з останніми даними, масове виробництво планується розпочати у 2025 році. Можливо, саме з цієї причини РФ вирішила провести випробування прототипів прямо в умовах бойових дій.
Проте концепція "Охотника" як вірного супутника, який незабаром почне серійне виробництво, вірогідно, є лише витвором уяви російських пропагандистів. Це підтверджується падінням безпілотника в Костянтинівці. Виявилося, що серед уламків російського дрону, збитого їхніми ж силами, знайдені фрагменти плануючої бомби УМПБ Д-30. Цей боєприпас, що ґрунтується на 250-кілограмовій авіабомбі ФАБ-250, обладнаний системою супутникового наведення, а його максимальна дальність польоту може досягати від 50 до 90 км.
Фахівці у військовій сфері вважають, що уламки бомби, знайдені в районі падіння С-70, чітко свідчать про наміри Російської Федерації використовувати свій новий безпілотник як "транспорт" для керованих авіабомб (КАБ).
"Справжній технологічний потенціал цієї розробки обмежує її застосування лише в такій функції. Вибір УМПБ Д-30 замість більш поширених УМПК можна пояснити тим, що озброєння на С-70 "Охотник", створене з використанням елементів технології малопомітності, розташоване у внутрішніх відсіках. Тому є ймовірність, що звичайні ФАБ з УМПК просто не помістяться в них," - зазначає Defense Express.
Експерти висловлюють сумніви щодо можливостей безпілотника С-70, зокрема його здатності застосовувати ракети "повітря-повітря" або інші типи сучасних високоточних озброєнь. На даний момент "мисливці" продемонстрували лише здатність скидання вільнопадаючих бомб. Проте таке використання все ще викликає позитивну реакцію у кремлівських генералів. Безпілотник може атакувати ворога, зменшуючи ризики для пілотованих літаків, а також експлуатація дрона з одним двигуном є економічно вигіднішою. Це за умови, що управління ним не вимагатиме ручного знищення, як це сталося 5 жовтня.
Американський журнал Forbes присвятив великий матеріал інциденту з падінням С-70 на Донбасі. У статті зазначається, що російські військові не лише збили свій власний безпілотник, але й влаштували ракетний обстріл з "Іскандера" по місцю падіння. Це свідчить про те, що РФ була готова на крайні заходи, аби завадити ворогу здобути рештки сучасного БпЛА. Проте, як показують фотографії, українські сили вже встигли вилучити ключові елементи для подальшого аналізу до того, як пролунав ракетний удар.
Технологія Stealth, що в перекладі з англійської означає "прихованість" або "непомітність", представляє собою комплексу методів, спрямованих на зменшення видимості бойових машин в різних спектрах спостереження, таких як радіолокаційний та інфрачервоний. Цей ефект досягається шляхом надання спеціальних форм транспортним засобам, а також використання радіопоглинаючих матеріалів і покриттів. У випадку літаків-невидимок акцент робиться на уникненні прямих ліній і різких кутів, які можуть відобразити радіохвилі, а також на зменшенні радіолокаційного відбиття. Це досягається, зокрема, за допомогою спеціальних фарб, які поглинають радіохвилі та перетворюють їх на тепло, замість того щоб відбивати.
Збереження в таємниці стелс-технологій Forbes називає звичайною практикою. Так у 1986 році на той момент секретний прототип F-117 зазнав аварії в нацпарку в Каліфорнії. Територію, де сталася катастрофа, блискавично огородили, сліди уламків видалили і навіть просіяли ґрунт. Потім доставили на місце розбитий F-101 Voodoo, який зберігався 20 років і розподілили шматки навколо місця аварії. Коли ЗМІ отримали доступ на місце події, вони сфотографували підроблені уламки. Існування F-117 визнали в 1988 році, а його зовнішній вигляд розкрили лише в 1990-му.
Росіяни також приховують певні секрети, адже навряд чи б вони застосували дефіцитний і дорогий "Іскандер" для атаки на місце падіння С-70. Forbes, розглядаючи мотиви таких дій, намагався виявити, чого найбільше боїться Росія. Можливо, це не стільки ризик отримання технологій конкурентами, адже в цій сфері НАТО значно випереджає РФ.
"Суттєвим ризиком є те, що західні інженери можуть виявити, на яких довжинах хвиль було розроблено С-70, для яких кутів його можна нейтралізувати, а також під якими кутами він залишатиметься видимим. Виявлення цієї інформації може суттєво знизити стелс-здатність С-70. Якщо його технологія «стелс» буде скомпрометована, то цей порівняно великий, повільний та дорогий дрон втратить значну частину своєї ефективності", - зазначає Forbes.
Дослідження електронних компонентів може виявити критично важливі іноземні елементи, що, в разі неперервності постачання, ускладнить їх доступ до Російської Федерації. Окрім того, існує велика ймовірність, що "мисливець" був виготовлений з використанням тих самих технологій, що й його партнер - Су-57. Це означає, що аналіз залишків безпілотника може бути корисним у протидії російським винищувачам. Проте, найбільш вірогідною версією, на думку американських експертів, є теорія "голого короля", згідно з якою російських стелс-технологій, ймовірно, взагалі не існує.
У 2023 році українські фахівці провели детальний аналіз залишків російської крилатої ракети великої дальності Х-101/Х-101. Незважаючи на заяви російської сторони про наявність антирадіолокаційного захисту цієї зброї, виявилося, що ці твердження не відповідають дійсності.
Згідно з проведеними дослідженнями, незважаючи на твердження з боку Росії, ракета Х-101 не має спеціального покриття, яке б знижувало відображення радіохвиль. Всі заяви російських джерел про наявність матеріалу RAM на корпусі Х-101 виявилися лише частиною інформаційної пропаганди, зазначає Defence Express.
Західні аналітики виявили обурення через грубе виконання нового російського винищувача Су-57, фото якого поширили самі російські джерела. На опублікованих зображеннях Су-57 видно оголені гвинтові головки та заклепки, розташовані по всій площині крил і фюзеляжу. Це викликає занепокоєння, оскільки для літака-невидимки критично важливо мати ідеально гладку поверхню, щоб уникати виявлення радарами.
Знаючи традиції російської армії, цілком може статися, що гроші на стелс-технології були успішно освоєні, а вищому керівництву вже навіть браво відрапортували про супердосягнення нових "вундерваффе". Таким чином американці вважають, що падіння С-70 у підсумку може стати великою ганьбою для Росії та її оборонпрому.