В Україні нараховується 55 акредитованих операторів, що займаються протимінною діяльністю, повідомив заступник міністра економіки. 14.10.2024


Ілюстративне фото: facebook.com/GeneralStaff.ua

Уже укладено чотири контракти на загальну вартість понад 11 мільйонів гривень.

Центр гуманітарного розмінування уклав свій перший контракт з переможцем тендеру на виконання робіт із розмінування земель, призначених для сільського господарства. Як швидко цей процес почне впроваджуватися та розвиватися?

Підписано вже чотири такі угоди на загальну суму понад 11 млн грн. Це приблизно 200 гектарів різних територій. Процес іде поки повільно, адже такої практики в Україні та світі раніше не було, щоб у такому великому обсязі контрактувалися оператори для протимінної роботи. Але ми рухаємося. Сам механізм -- це досить довга процедура з точки зору кількості дій. Вона ініціюється фермером, який вважає, що його території небезпечні, бо розташовані поряд із територіями, де ведуться активні бойові дії, або поряд із деокупованими територіями. Відбувається низка перевірок, формування орієнтовної вартості роботи на цій конкретній ділянці. І далі -- торги Prozorro, де все відбувається за стандартною процедурою відкритих аукціонів. Після того, як запропонована найкраща пропозиція з боку операторів протимінної діяльності, з такою компанією підписується договір -- і компанія береться до роботи.

Запит на продукцію надзвичайно високий, тоді як пропозиція наразі залишає бажати кращого, хоча й має певні можливості.

Чи можливо кількісно оцінити запит на дані послуги та їхню пропозицію?

На даний момент ще зарано формувати зрілу аналітику та обговорювати тенденції. Проте перші кроки демонструють, що ми правильно визначили, як буде формуватися пропозиція та попит. Тепер важливо налагодити їхню взаємодію, але без надмірного регулювання. Процес не може бути надто простим, зважаючи на складність завдань та рівень ризику, який вони несуть. Однак він не повинен бути й надто ускладнений. Щодо статистики, то в Україні працює 55 операторів, які займаються протимінною діяльністю і мають право виходити на поля для розмінування. Ці компанії представлені в різних формах власності, більшість із них — українські комерційні товариства з обмеженою відповідальністю. Окрім того, існують неприбуткові організації, благодійні фонди та представництва великих міжнародних організацій, які працюють по всьому світу і вже мають значний штат та потужності в Україні.

Чи працюють вони за тими ж умовами, що й українські підприємства?

Не зовсім. У них трошки інша історія стосунків з їхніми партнерами -- донорами, які фінансують їхні роботи. З точки зору операційності робіт на полях -- усе ідентично, а з точки зору джерел фінансування цих робіт -- там інша історія. Вони сформували свою вартість цих робіт і дотримуються цієї системи. У нашому ж випадку ми запускаємо ринок і даємо вхід на цей ринок українським компаніям, які нещодавно створені. Це нові компанії, які не мають сторічної історії та шикарного портфоліо. Роботу українських компаній ми плануємо фінансувати з коштів платників податків. Важливий момент -- запит з боку отримувача послуг. Ми маємо вже понад 160 заявок. Це величезна кількість територій, ми зараз проводимо їх аналіз -- які підпадають, а які не підпадають під розмінування. Від фермера у форматі цієї ініціації ми отримуємо тільки інформацію про кадастровий номер, що його фермер вважає небезпечним. Усе решта робиться Центром гуманітарного розмінування, аналізується, чи проводилася там раніше робота, чи не має цей фермер зв'язків із РФ, чи все добре у нього з податками. Це дуже важливо, тому що гроші для оператора з розмінування формуються за рахунок платників податків, у тому числі фермерів. Отже, попит на ці роботи величезний, і маємо поки що обмежену, але спроможну пропозицію. Сподіваюся, далі будемо прискорюватись.

Жоден процес розмінування не забезпечує абсолютну гарантію безпеки.

Яким чином контролюватиметься виконання робіт із розмінування?

Після того, як здійснені роботи на полі, туди прибуває команда контролю якості. Поки контроль якості не скаже, що там усе добре й ділянка безпечна, оператор не отримує фінансування за зроблену роботу, а ділянка не вважається безпечною. Орган контролю має видати відповідний сертифікат. Раптом після видачі такого сертифіката на ділянці відбудеться інцидент, тут треба розуміти, що жодне розмінування не дає 100% результату. Воно близьке до 100%, тому що умовний артилерійський снаряд міг заритися на глибину три метри, ніхто його звідти діставати не буде, а через 5 чи 50 років він може звідти піднятися. Якщо фермер його просто зачепить оралом, це одна історія, а якщо снаряд здетонує, то потрібно буде робити розслідування, чому так сталося: чи снаряд був глибоко і піднявся, чи це була помилка розмінування або інспекції. І тоді встановлюватимуть відповідальність. Важливо, що після гуманітарного розмінування вся відповідальність з власника чи орендаря землі знімається.

Ігор Безкаравайний. Зображення: ukrainer.net

Чому Міністерство економіки відповідає за питання гуманітарного розмінування?

Завдання Мінекономіки -- не займатися безпосередньо розмінуванням у полях, а забезпечити належну взаємодію різних органів влади та стейкхолдерів, які присутні в Україні, для того щоб процес гуманітарного розмінування відбувався ефективно та якісно. Через широкий спектр повноважень ми працюємо з усіма органами -- з Міноборони, МВС, МЗС, міжнародними організаціями, посольствами, донорами тощо.

Процес розмінування -- це ідентифікація + очищення

Яким чином здійснюється гуманітарне розмінування?

Процес розмінування включає безліч етапів, які залежать від типу території, на якій проводяться роботи, а також від погодних умов. Загалом, весь процес можна умовно розділити на дві основні стадії: ідентифікацію загроз та їх очищення. На етапі ідентифікації фахівці проводять обстеження території з метою виявлення потенційних небезпек або отримання прямих чи опосередкованих свідчень їхньої присутності. Наприклад, якщо в полі команда виявила протитанкові міни, це свідчить про наявність прямої загрози. Однак, якщо знайдено лише ящики, в яких могли зберігатися міни, або інші сліди, які натякають на те, що тут могли діяти міни, але самі міни не виявлені, то залучаються додаткові джерела інформації, такі як опитування місцевих жителів або аналіз супутникових знімків. Це необхідно для визначення масштабів потенційної загрози, після чого можна переходити до безпосереднього процесу розмінування.

Яким чином нові компанії, що займаються розмінуванням, демонструють свою компетентність та здобувають сертифікацію?

В Україні затверджені державні стандарти, які визначають вимоги до роботи операторів у сфері розмінування. Компанії повинні мати певну кількість кваліфікованих фахівців, що володіють необхідними знаннями та навичками в цій області, а також відповідне обладнання, включаючи захисні жилети, шоломи, міношукачі та інші інструменти. Сертифікація компаній залежить від характеру їх діяльності, після чого їм надаються стандартні операційні процедури. В Україні функціонують три сертифікаційні центри, які спочатку проводять теоретичну перевірку документів, а потім здійснюють виїзд на практичну частину для підтвердження наявності персоналу та техніки, а також оцінки навичок працівників. Тільки після успішного проходження цих етапів компанії отримують статус операторів у сфері протимінної діяльності.

Сила України полягає в інноваціях у сфері гуманітарного розмінування.

Чи займаються в Україні розробкою нових моделей дронів, машин для розмінування та іншої техніки?

Коли йдеться про процес очищення, важко знайти щось кардинально нове, оскільки методи, що використовуються в цій сфері, залишаються незмінними протягом багатьох років. У нас є механізовані системи для розмінування, і наше завдання в Україні полягає в тому, щоб зробити ці системи більш доступними та ефективними. Проте сам принцип технології залишиться таким же. Що стосується етапу ідентифікації, тут відкриваються великі можливості для впровадження інновацій. Це не так вражаюче, як величезні машини, що розривають землю і знищують міни, і не так очевидно, оскільки йдеться про обробку великих обсягів даних за допомогою складних алгоритмів. Але саме це змінює глобальний підхід до розмінування, зокрема, прискорює процес обстеження небезпечних територій та визначення пріоритетності розмінування. Адже, якщо ми просто привеземо до України всі наявні в світі технології, експертів і техніку без чіткої стратегії, це призведе до максимально неефективного використання ресурсів. Тому сильна сторона України полягає в інноваційних рішеннях у гуманітарному розмінуванні. Це не лише те, що вибухає, а й те, що забезпечує швидкість і змінює підходи до розмінування, зокрема, у ідентифікації небезпечних і безпечних зон.

Related posts